Kultúrák találkozása – Nemzetközi Építészkongresszus 2016

Hihetetlen nagy az építészet társadalomra és kultúrára gyakorolt hatása, és ennek megfelelően a felelőssége is

Hihetetlen nagy az építészet társadalomra és kultúrára gyakorolt hatása, és ennek megfelelően a felelőssége is – jelentette ki Sáros László, a MÉSZ elnöke a Nemzetközi Építészkongresszust megnyitó beszédében.

Albert Dubler, az UIA emeritus elnöke szerint – amint azt köszöntőjében kifejtette – az építészet napjainkban nagy nyomás alatt van, ugyanakkor sosem volt ilyen óriási igény rá, mivel a térrel, a környezettel gazdálkodva ez a szakma adja a legtöbb eszközt a fenntartható megoldásokhoz és így az emberiség fennmaradásához.

Nemzetközi Építészkongresszus 2016

Az idei, szokás szerint március első felében megrendezett építészkongresszus témája a kultúrák találkozása volt. A nyitó előadásban Branczik Márta művészettörténész a 60-70-es évek magyar tervezési exportjáról beszélt. Ahogy az a két éves kutatómunkát összegző előadásból kiderült, ezekben az évtizedekben állami és vállalati keretek között az Iparterv, a Közti, az Uvaterv és az ÁÉTV tervezői a világ sok pontján tevékenykedtek, így a terveik alapján több épület készült Algéria mellett Észak-Koreában, Szíriában, az NDK-ban, Csehszlovákiában, Nigériában és az Egyesült Arab Emirátusokban is.

Emre Arolat török építész, a ma már londoni irodával is rendelkező hasonló nevű isztambuli építészstúdió vezetője nagyon érzékenyen megoldott, a meglévő épületeket és környezetet, valamint a fenntarthatósági szempontokat maximálisan tiszteletben tartó projekteket mutatott be. Tervezői habitusát jól jellemzik a Kayseri Egyetem campusával kapcsolatban elmondott szavai: „beleolvadni szerényen a régibe”.

A kultúrák találkozása mottónak egy másik vetületére világított rá az a kerekasztal beszélgetés, amelynek résztvevői nálunk élő, illetve dolgozó külföldi építészek, Anthony Gall, Oliver Sales és Dick Sikkes voltak. Rövid bemutatkozó előadásaikból, majd Wesselényi-Garay Andor kérdéseire adott válaszaikból sok érdekesség mellett például az is kiderült, hogy angol szemmel nézve a hazai kivitelezési színvonal egyáltalán nem is olyan rossz.

A berlini Sauerbruch Hutton építészirodának a színek finom játékával készült munkáit az angol származású Louisa Hutton mutatta be. A nemzetközi építészeti szcéna egy másik igen jelentős szereplője, a madridi Nieto Sobejano Arquitectos képviseletében Fuensanta Nieto tartott előadást Arvo Pärt műveiből készült zenei aláfestéssel, ezzel már előrevetítve az előadás végén bemutatott, Észtországba tervezett Arvo Pärt Centre hangulatát.

Fuensanta Nieto előadása

A Rem Koolhaas nevével fémjelzett OMA átlépett az építészet határain és AMO néven egy kutató és design stúdiót is létrehozott, egy think-tanket, amely a média, a politika, a megújuló energiák, a technológia és a divat területén tevékenykedik – mondta el előadásában Stefano Baroffio, a Rotterdamtól Hong Kongig hat irodával rendelkező nemzetközi cég olasz származású munkatársa.

A Liget Budapest projekt keretében létrejövő új Nemzeti Galéria tervezői, Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa is a kongresszus vendégei voltak. Jó volt látni, hogy a teljesen egyéni, innovatív formavilágáról ismert és igen komoly megbízásokkal rendelkező építésziroda a kisebb léptékű munkáinál is (például egy elnéptelenedő kis japán sziget falusi lakóházainak megmentésénél) ugyanolyan nagy igényességgel jár el.

Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa

A záró előadásban, amelyet Fehérváry Rudolf, a felújítás egyik tervezője tartott, a résztvevők a helyszínnel, a Pesti Vigadóval ismerkedhettek meg részletesebben. Az épület helyén 1832-ben készült el Pollack Mihály tervei alapján a Redout klasszicista épülete, amely báloknak, koncerteknek adott helyet. Fellépett itt többek között ifj. Johann Strauss, Erkel Ferenc és Liszt Ferenc is. Mivel az 1848-49-es szabadságharc idején itt ülésezett az országgyűlés, 1849-ben az osztrákok ágyútűzzel lerombolták. Az újjáépítésre először Hild József, majd Feszl Frigyes kapott megbízást. Az épület, amely azóta a hazai romantikus építészetünk jelképévé vált, elkészültekor annyi negatív kritikát kapott, hogy Feszl utána évekig nem vállalt tervezői megbízást.

A kezdetben „Vigarda” néven működő épület a II. világháborúban kiégett, majd 1945 után hosszas vita folyt a helyreállításáról, amelyre végül a KÖZTI kapott megbízást 1964-ben. A Vigadó 1980-ban nyílt meg újra és 2004-ig üzemelt, amikor is újabb rekonstrukció vált szükségessé. Az ekkor helyreállított belsőépítészetet Gothárd Erzsébet ismertette, aki ezzel a munkájával nyerte el az Év Belsőépítésze 2013 díjat.

Fehérváry Rudolf előadása

Képek forrása

Lechner Tudásközpont

Artifex Kiadó

Pesti Monika